Współczesna kobieta jest przede wszystkim niezależna i skupiona na karierze – tak orzekli Polacy, którzy wzięli udział w badaniach opinii, przeprowadzonych przez dom badawczy IPSOS w styczniu 2017r. Inspiracją do przyjrzenia się temu, jakie są kobiety w dzisiejszych czasach była premiera szóstej już edycji kalendarza artystycznego Gedeon Richter, zatytułowanego „Oblicza kobiet”, za którego koncepcję kreatywną odpowiadał uznany polski artysta – Andrzej Pągowski.
W ostatnim czasie w Polsce wiele się mówi o kobietach, o ich prawach, potrzebach i rolach. Kobiety coraz częściej zabierają głos w dyskusjach o kwestiach, które są dla nich szczególnie istotne. Dlatego uznani polscy fotograficy, zaangażowani w projekt kalendarza artystycznego Gedeon Richter postanowili przyjrzeć się obliczu współczesnych kobiet i pokazać, jakie naprawdę są, jak je widzimy. Z ich prac wyłania się wielowarstwowy obraz kobiety – partnerki, matki, kochanki, istoty jednocześnie bardzo eterycznej i niezwykle silnej. Kontynuacją tej próby stworzenia portretu kobiety we współczesnym świecie były badania, przeprowadzone na zlecenie Gedeon Richter przez dom badawczy IPSOS, które pokazują, jak Polacy postrzegają współczesne kobiety i pełnione przez nie role.
Z badań opinii przeprowadzonych przez IPSOS w styczniu bieżącego roku wynika, że współczesne kobiety są przede wszystkim niezależne. Tak opisywało je 26 proc. respondentów. Dzisiejsza kobieta, według Polaków, jest też wykształcona (24 proc.), pracowita (22 proc.), zadbana (21 proc.) i zabiegana (20 proc.). Jak widać, wizerunek współczesnej kobiety jest więc pozytywny i skupia się przede wszystkim na jej aktywności. Te wyniki nie dziwią, zważywszy na to, że obecnie coraz więcej pań skupia się na osiągnięciach zawodowych i naukowych, rozwijaniu swoich pasji oraz na dbaniu o siebie. Być może to z wielości zadań, z którymi mierzą się na co dzień Polki, wynika ich zabiegane, na które zwrócił uwagę co piąty uczestnik badania. Warto zauważyć, że respondenci rzadko określali współczesne kobiety mianem delikatnych (4 proc.) czy wiernych (5 proc.), czyli określeniami zwyczajowo przypisywanymi niewiastom. Okazuje się, że myślenie stereotypowe o płci pięknej powoli odchodzi w niepamięć, a kobieta przestaje się Polakom kojarzyć z delikatną istotą, która potrzebuje wsparcia – obecnie sama radzi sobie z wyzwaniami.
Weronika Wawrzkowicz, dziennikarka i jedna z autorek zdjęć do kalendarza Gedeon Richter „Oblicza Kobiet” podsumowuje w czym tkwi siła współczesnych kobiet:
Kobiety kojarzą mi się z łagodnością, często nawet słabością. Ale przyznanie się otwarte do słabości dla mnie też jest siłą.
Jako cechy współczesnej kobiety, Polacy wskazują na te związane z karierą i pracą, jednak nie zapominają przy tym o wartościach rodzinnych, które w ich opinii także są dla pań istotne. Na pytanie o to, co jest priorytetem współczesnych kobiet, respondenci najczęściej odpowiadali, że to kariera (53 proc.) i rodzina (40 proc.) są najważniejsze. Pod pojęciem „praca” kryją się takie elementy, jak posiadanie stałej, dobrej pracy (33 proc.), kariera (19 proc.) czy odpowiednie wykształcenie (11 proc.). Rodzina to przede wszystkim troska o nią (21 proc.) i wychowanie dzieci (12 proc.). Według badanych, współczesne kobiety uważają, że najmniej znaczącymi aspektami ich życia są kwestie związku i partnerstwa, czyli posiadanie męża (1 proc.) czy udany, szczęśliwy związek (1 proc.).
Współczesne kobiety według Polaków charakteryzują się niezależnością, ambicją, dobrym wykształceniem i dbaniem o siebie. Cechuje je również pracowitość, a co za tym idzie chcą realizować się zawodowo oraz dobrze zarabiać. W dzisiejszych czasach kobiety potrafią walczyć o swoje, osiągać sukcesy i mówić głośno o swoich potrzebach. Są otwarte na świat, chcą go poznawać, podróżować, odkrywać, zdobywać nowe doświadczenia i rozwijać swoją niezależność. Taki wizerunek kobiety można odnaleźć na fotografiach artystów, taki portret wyłania się również z przeprowadzonych badań.
Jak w dzisiejszych czasach znaleźć swoją kobiecość? Weronika Wawrzkowicz:
Najlepszy sposób, żeby znaleźć swoją kobiecość, to bycie sobą. Bądź sobą, nie sposób być źle sobą.
A jaki jest męski punkt widzenia? Andrzej Pągowski:
Weronika Wawrzkowicz powiedziała bardzo piękne zdanie, że kobieta potrzebuje mężczyzny, żeby mieć dla kogo się rozwijać i rozkwitać - myślę, że coś w tym jest.
gedeon rochter / mm