Do dyspozycji uczestników ŚDM pozostają szpitalne oddziały ratunkowe, izby przyjęć oraz placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Dla Pielgrzymów będzie również dostępny numer alarmowy – nr 112 - w kilkunastu językach. Zabezpieczenie medyczne podczas Światowych Dni Młodzieży w Krakowie oparte będzie o funkcjonujący system opieki medycznej w Polsce.
Każdy pielgrzym oraz wolontariusz jest ubezpieczony polisą PZU, która ma zapewnić pomoc w razie nagłego zachorowania, nieszczęśliwego wypadku i ochroni przed odpowiedzialnością cywilną za szkody wyrządzone innym osobom.
Pokrycie kosztów leczenia jest ważne zwłaszcza dla tych uczestników, którzy przybywając spoza strefy Schengen nie mają dostępu do bezpłatnej opieki zdrowotnej w Polsce.
Podczas Wydarzeń Centralnych na Błoniach usytuowanych będzie ok. 10 namiotów medycznych, a w Brzegach – 17.
W każdym namiocie szpitalnym pracować będzie minimum jeden lekarz oraz co najmniej pięć innych wykwalifikowanych osób.
W namiotach udzielana będzie pomoc tym osobom, które zgłoszą się bezpośrednio oraz pacjentom, którzy zostaną przetransportowani przez patrole piesze lub ruchome. Personel namiotu będzie podejmował decyzję o tym, czy wystarczy udzielenie pomocy na miejscu, czy niezbędny jest transport do szpitala.
Oprócz namiotów medycznych, w trakcie ŚDM w terenie obecnych będzie kilkadziesiąt patroli pieszych i ruchomych.
Aby usprawnić komunikowanie się z pacjentami obcojęzycznymi, którzy nie znają języka angielskiego i polskiego, przygotowano specjalną kartę-ankietę do zbierania wywiadu medycznego.
Ankieta jest przygotowana w języku polskim i wszystkich językach obowiązujących na ŚDM. Pacjent będzie mógł wypełnić ją samodzielnie lub przy pomocy personelu medycznego. Znajdują się w niej kluczowe pytania, jakie należy zadać pacjentowi, np. „co Panu/i dolega”, „czy jest Pan/i uczulony/a”, „czy cierpi Pan/i na choroby przewlekłe”. Na znajdującym się tam „ludziku” – czyli rysunkowym schemacie przedstawiającym człowieka, można zaznaczyć miejsce bólu a przy pomocy ikonografik „buziek”, mniej lub bardziej uśmiechniętych albo nawet płaczących pacjent łatwo może określić skalę bólu. Takie rozwiązanie znacząco ułatwi kontakt pomiędzy obcojęzycznym pacjentem a personelem medycznym.
Również ekipy wyjazdowe karetek pogotowia zostały odpowiednio przeszkolone. Mają dodatkowo informatory, w różnych językach, które ułatwią porozumiewanie się między poszkodowanym a załogą karetki na zasadzie opisowym czy rysunkowym.
W czasie ŚDM w 24 godzinnej gotowości będzie pięć śmigłowców stacjonujących na terenie Krakowa. Przedstawiciel Lotniczego Pogotowia Ratunkowego będzie miał specjalne stanowisko w krakowskiej dyspozytorni. Opracowane zostały schematy postępowania na wypadek, gdyby niezbędne było wykorzystanie jeszcze dodatkowych śmigłowców, które na co dzień stacjonują w całej Polsce.
Należy pamiętać o posiadaniu przy sobie leków, a także o poinformowaniu swoich towarzyszy o przewlekłej chorobie, bądź gdy jest się alergikiem. Dobrze jest mieć przy sobie oznaczenie jeżeli jest się diabetykiem, astmatykiem, epileptykiem lub alergikiem. W ten sposób ratownicy będą mogli szybciej i sprawniej podjąć odpowiednie działania.
Bardzo ważne jest to, żeby nie panikować w nagłej sytuacji i nie bać się pomóc chorej osobie, tylko przy niej zostać. Jeżeli nie wiesz co robić, znajdź osobę medyczną lub zadzwoń na 112, a dyspozytor, choćby nawet to była błahostka, postara ci się pomóc, powie jak postępować.
Przydatne numery:
112 – europejski numer alarmowy,
999 –Krakowskie Pogotowie Ratunkowe; karetka wyposażona w specjalistyczny sprzęt ma fachowy zespół ratowniczy, który szybko dojedzie pod wskazany adres.
12 298-84-04, 12 298-83-86 – infolinie Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ udzielają informacji na temat działania gabinetów ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, gabinetów lekarzy rodzinnych i podstawowej opieki zdrowotnej
12 661-22-40 – Całodobowy Telefon Informacji Medycznej dla mieszkańców Krakowa i osób przebywających na jego terenie. Telefon działa 24 godziny na dobę; dzwoniąc, można uzyskać informacje dotyczące m.in. czasu oczekiwania na świadczenia medyczne, godzin pracy aptek, nocnej i świątecznej pomocy medycznej, szpitalnych oddziałów ratunkowych, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, podstawowej opieki zdrowotnej czy programów polityki zdrowotnej finansowanych przez Miasto i NFZ. Dodatkowo do 2 sierpnia w językach: polskim, angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim, hiszpańskim i rosyjskim obsługa infolinii będzie udzielała informacji o zabezpieczeniu medycznym dla uczestników ŚDM.
22 505-17-55 – infolinia PZU, będzie obsługiwała zgłoszenia uczestników ubezpieczonych tj. zarejestrowanych, w kwestiach dotyczących konieczności skorzystania ze świadczeń medycznych w ramach ubezpieczenia. Po podaniu numeru ubezpieczenia (polisy) obsługa infolinii wskaże miejsce udzielenia świadczenia. Informacje będą udzielane w językach angielskim, włoskim, hiszpańskim i polskim. Numer telefonu będzie umieszczony na identyfikatorach pielgrzymów, a także na każdej mapie, którą otrzymają w pakiecie.
krakow2016.com Ewa Kasperek / mm