Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie dystrybutora filmu „WYKLĘTY”. Na dzień 1 marca przypada Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych.
Choć to święto państwowe ustanowione 2011 r., z badania internetowego, przeprowadzonego przez SW RESEARCH w lutym 2017 r. wynika, że tylko ponad połowa społeczeństwa wie, kim byli „Wyklęci”. Blisko trzy czwarte ankietowanych uważa, że w polskim społeczeństwie brakuje wiedzy na ten temat. 10 marca na ekrany kin wejdzie film Konrada Łęckiego, pt. „WYKLĘTY”, który ma szansę zwiększyć świadomość Polaków na temat historii żołnierzy podziemia antykomunistycznego.
Prawie 60% respondentów zadeklarowało, że wie, kim byli Żołnierze Wyklęci. Co trzeci (30%) zetknął się z tym pojęciem, ale nie wie, co ono oznacza. Ponad połowa ankietowanych (54%) w odpowiedzi wspomaganej wskazała, że byli to członkowie polskiego powojennego podziemia niepodległościowego i antykomunistycznego. Prawie co czwarty badany (23%) wskazał błędną odpowiedź.
Czasem zdarza się, że ludzie kwestionują postawę Żołnierzy Wyklętych, mówiąc, że przecież i tak byli skazani na porażkę wobec przeważającego aparatu bezpieczeństwa, wspieranego przez NKWD. Ale to, że odżyło zainteresowanie nimi – szczególnie wśród młodych – świadczy o tym, że ofiara nie była pozbawiona sensu. Wierzę, że takie produkcje, jak ‘WYKLĘTY’ są potrzebne, bo szerzą wiedzę i budują dumę z naszej historii
– powiedział Marcin Kwaśny, współproducent filmu „WYKLĘTY” i odtwórca roli Wiktora, którego postać była wzorowana na historii Hieronima Dekutowskiego i Zdzisława Brońskiego „Uskoka”.
Jak pokazało badanie przeprowadzone na zlecenie dystrybutora filmu „WYKLĘTY”, najczęstsze spontaniczne skojarzenia z pojęciem „Żołnierze Wyklęci” to: patrioci walczący o niepodległą Polskę, ruch antykomunistyczny, żołnierze, walczący po zakończeniu II wojny oraz podziemie. Co trzeci respondent nie potrafił jednak wskazać żadnych konotacji z tym pojęciem. Zdaniem zaledwie co dziesiątego z ankietowanych świadomość historii Żołnierz Wyklętych jest dostateczna, ale zdecydowana większość badanych (71%) uważa, że w polskim społeczeństwie brakuje wiedzy na ten temat.
Pogląd ten podziela Norbert „Smoła” Smoliński, lider Contra Mundum, który nagrał m.in. płytę pt. „W wierszu i boju. 1914-1949” (2016) i nagrał teledysk promujący film „WYKLĘTY” do ballady partyzantów pt. „Już dopala się ogień biwaku”.
Pojęcie ‘Wyklętych’ funkcjonuje w popkulturze, niektórym może się wydawać, że zbyt często. Ja jednak wierzę, że ta karta historii musi się wypełnić, by ludzie rozumieli, kim byli, tak jak znają pojęcia okupacji czy powstania warszawskiego. W tym tkwi wartość filmu Konrada Łęckiego
– powiedział.
Badanie zostało zrealizowane w lutym 2017 r. przez agencję SW RESEARCH na zlecenie Kondrat-Media, metodą ankiety internetowej (CAWI) na próbie 1016 respondentów powyżej 18 roku życia. Odpowiednio po 44% respondentów zadeklarowało posiadanie wyksztalcenia wyższego i średniego.
„WYKLĘTY” to obraz o brutalnych czasach, niedocenionych bohaterach targanych dylematami, a także osamotnieniu, trudnej miłości i dramatach rodzin zbrojnego podziemia antykomunistycznego. Historia głównego bohatera „Lola” – nawiązuje do biografii ostatniego z „Wyklętych”, Józefa Franczaka ps. „Lalek”, który związany był ze strukturami ZWZ-AK i brał udział w zamachach na milicjantów i żołnierzy formacji bezpieczeństwa. Obsadę filmu tworzą m.in.: Wojciech Niemczyk, Marcin Kwaśny, Janusz Chabior, Jarosław Witaszczyk, Robert Wrzosek, Łukasz Pruchniewicz, Michał Węgrzyński, Ignacy Gogolewski, Maciej Rayzacher, Łukasz Węgrzynowski, Andrzej Plata, Hanna Świętnicka, Piotr Cyrwus, Marek Siudym, Olgierd Łukaszewicz, Leszek Teleszyński.
Film został wyprodukowany przez Fundację „Między Słowami” aktora Marcina Kwaśnego. Wejdzie na ekrany kin 10 marca 2017 r. w dystrybucji Kondrat-Media. Film został objęty „PATRONATEM PREZYDENTA RP ANDRZEJA DUDY – ŻOŁNIERZOM WYKLĘTYM". Realizację obrazu wsparły: Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA, Fundacja PGNiG, PGE Polska Grupa Energetyczna S.A., Fundacja PGE, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, Fundacja Reduta PWPW, Fundacja PZU, KRAM SA, Teatr Polski Inc. z Nowego Jorku, Fundacja Samorządność i Demokracja, Gmina Sitkówka-Nowiny, Bank Pocztowy, Pukielnia & Malarnia, To My Polacy oraz Narodowy Instytut Audiowizualny.
hello pr / mm