Jak wskazuje w rozmowie z portalem wGospodarce.pl prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Greinke port ten daje Polsce możliwość otwarcia się na rynki w nieosiągalnych dotychczas rejonach Europy a także dalekiej Azji.
Greinke w wywiadzie dla wGospodarce.pl sporo mówi o dotychczasowych i planowanych inwestycjach Portu Gdańsk:
Wszystko jest w zasięgu naszych możliwości. Żeby zająć pierwsze miejsce, musimy przede wszystkim zbudować nową infrastrukturę głębokowodną. Przyczyni się do tego między innymi nowe Nabrzeże Północne w Porcie Zewnętrznym, które w tej chwili jest w fazie przetargu. Największym inwestycją, która zdecydowanie zwiększy przeładunki w Gdańsku, jest Port Centralny. Aktualnie wykonawca opracowuje wielobranżową koncepcję projektu. Mamy nadzieję, że szybko przełoży się już w etap opracowania studium wykonalności i dalej na projekt oraz konkretne projekty inwestycyjne w terminale głębokowodne. Cały czas prowadzimy rozmowy i negocjacje z potencjalnymi partnerami z całego świata, którzy są zainteresowani inwestowaniem w Porcie Gdańsk.
Jak zaznacza Łukasz Greinke Port Gdańsk podpisuje kolejne umowy:
Podpisujemy ostatnie umowy z wykonawcami prac w ramach funduszy unijnych CEF. Przebudowa obejmie zarówno Port Wewnętrzny, jak i Zewnętrzny. Pogłębiamy i modernizujemy kanał portowy, przebudowujemy układ drogowo-kolejowy. Właśnie zaczyna się budowa pierwszego z czterech parkingów, które przy tak dynamicznie rosnących przeładunkach są niezbędne.
Jak wskazuje prezes kluczową inwestycją będzie użeglownienie Wisły:
Jedną z kluczowych inwestycji ogólnopolskich, które wpłyną na rozwój Portu, na pewno jest użeglownienie Wisły. Może nastąpić pewna kongestia w ruchu drogowo-kolejowym, dlatego udrożnienie polskich dróg śródlądowych znacząco przyczyni się do upłynnienia transportu towarów. Na ciąg logistyczny musimy patrzeć z tzw. helicopter view, tzn. widzieć cały system drogowo-kolejowy nie tylko na terenie Portu, ale i w całym kraju. Jeśli umożliwimy sprawny transport i tranzyt towarów będzie zarabiał na tym Port, a w konsekwencji cała gospodarka.. Im więcej towarów, które trzeba przewieźć, tym więcej zarabia na tym biznes transportowy, PKP, rafinerie (bo czymś te pojazdy trzeba zasilić) itd. Jest więc bardzo dużo podmiotów, które będą beneficjentami naszych inwestycji. Nie zapominajmy, że Port Gdańsk rocznie generuje ok. 19 mld zł do budżetu państwa, więc jego rozwój wpływa na cały kraj.
Więcej na wGospodarce.pl