Po plakatach i akcji billboardowej przyszedł czas na zaprezentowanie czołówki tegorocznej VIII edycji Festiwalu Niepokorni Niezłomni Wyklęci. Powstała ona w pracowni Roberta Tyski i jest twórczym rozwinięciem idei zawartej w plakacie zaprojektowanym przez Patrycję Kühn. Czołówka podkreśla nieustanną konfrontację powszechnej pamięci z niszczącą siłą zapomnienia. Tego nieświadomego i tego zaplanowanego. Wymazywania wspomnień związanych z naszą historią.
Niepamięć symbolizują czarne plamy pochłaniające jednostki wraz z ich wspomnieniami. Obraz kończymy postacią człowieka wznoszącego polską flagę, który ma odwagę iść na przekór wszelkim przeciwnościom
– powiedział Robert Tyska.
W czołówce zauważyć można punkt zwrotny w podejściu do pamięci społeczeństwa – ludzkie postaci, początkowo odwracające się od bohatera z flagą, w pewnym momencie zaczynają podążać za nim.
Ten krótki filmik doskonale oddaje ideę Festiwalu NNW, który w niekonwencjonalny sposób przypomina sylwetki, postawę i dziedzictwo tych, którzy nigdy nie zaakceptowali sowieckiej i niemieckiej okupacji, a także pokazują rolę polskiego podziemia oraz opozycji demokratycznej w walce z komunistycznym reżimem.
festiwalnnw.pl / mm