Polska rodzina wyda na święta 1282 zł, o 11 proc. więcej niż rok temu. Wyższe wydatki planują Brytyjczycy, Holendrzy i Francuzi - wynika z badania firmy Deloitte. Wymarzonymi prezentami Polaków są książki, pieniądze i kosmetyki.
Na prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi polska rodzina zamierza wydać średnio 1282 zł, czyli o około 11 proc. więcej niż respondenci deklarowali rok temu. Z badani wynika, że bardziej oszczędne są kobiety niż mężczyźni, które na bożonorodzeniowe wydatki planują wydać 1184 zł. U mężczyzn jest to średnio 1383 zł. Biorąc pod uwagę grupy wiekowe, to najwięcej na zbliżające się święta zamierzają wydać osoby w wieku 35-44 lata (1523 zł), a najmniej młodzi ludzie w wieku 18-24 lata (968 zł).
43 proc. polskich respondentów w większym stopniu niż podczas ubiegłorocznych świąt zamierza lepiej zarządzać świątecznymi wydatkami, planując wcześniej budżet. Niemal tyle samo Polaków (42 proc.) zamierza w większym stopniu wykorzystać gromadzone przez cały rok oszczędności. Z kolei 34 proc. Polaków, czyli niemal dwa razy więcej niż w pozostałych badanych krajach, w mniejszym stopniu ma zamiar robić zakupy pod wpływem impulsu.
Charakter kupowanych prezentów również ma znaczenie - 27 proc. polskich konsumentów planuje w tym roku kupić więcej praktycznych upominków niż w roku ubiegłym. W 2015 roku cena stała się istotnym czynnikiem branym pod uwagę przez Polaków przy planowaniu świątecznych zakupów: 23 proc. konsumentów planuje częściej niż w zeszłym roku wybierać tańsze prezenty i robić zakupy w tańszych sklepach, a 35 proc. szukać podarków dla najbliższych na wyprzedażach. W większym stopniu 38 proc. z nas chce podczas zakupów wykorzystać punkty lojalnościowe, a 36 proc. vouchery i karty prezentowe.
W Polsce najbardziej pożądanym prezentem pozostają książki, na drugim miejscu jest gotówka, na trzecim - kosmetyki i perfumy. Natomiast w większości badanych krajów europejskich jest to gotówka.
Prezenty Polacy najczęściej kupują w galeriach handlowych, a artykuły spożywcze - jako jedyni wśród badanych respondentów europejskich - w dyskontach. Rośnie znaczenie internetu - z roku na rok coraz więcej osób deklaruje, że świąteczne zakupy zrobi właśnie tam. Ponad 90 proc. korzysta w tym celu z wyszukiwarek i przeglądarek cen. 55 proc. badanych przyznaje też, że czasami traktuje tradycyjne sklepy jako miejsce, w którym sprawdza produkt, by potem kupić go w sieci.
Aż 43 proc. Polaków po prezenty wybierze się pomiędzy 1 a 15 grudnia.
Respondentów pytano również o to, jak oceniają swoją sytuację finansową. Prawie jedna czwarta Polaków uważa ją za lepszą niż przed rokiem. Zdaniem 41 proc. respondentów nie zmieniła się ona, a według 36 proc. uległa pogorszeniu. W ocenie swoich przyszłych możliwości finansowych Polacy są bardziej optymistyczni - 22 proc. wierzy, że w 2016 roku będzie mieć więcej pieniędzy niż obecnie, a 32 proc. twierdzi, że ich sytuacja finansowa się nie zmieni.
Jak pokazują historyczne wyniki badania, początkowy optymizm Polaków dotyczący przyszłości nie przekłada się na rzeczywistość. W 2014 roku, jedynie 17 proc. konsumentów deklarowało, że w 2015 roku ich sytuacja finansowa się pogorszy, tymczasem okazało się, że pogorszyła się w odczuciu 36 proc. z nich.
Badanie zostało zrealizowane on-line na próbie 14 tys. respondentów z 13 państw europejskich, w tym z Polski (przebadano ok. 800 osób).
wGospodarce.pl/ as/